tisdag 7 september 2010

Rocky Road utan nötter






Rocky road görs normalt med nötter, men för allergiker och oss som inte har nötter i skafferiet, går det lika bra med kex. Jag använde Mariekex, men det fungerar även med digestive eller något annat, så länge smaken är någorlunda neutral.
Bitarna kan förvaras i rumstemperatur, men jag föredrar kylskåp.


Du behöver:





200 gram smält choklad







ca 15 krossade kex. Lägg dem i en påse och krossa med knogarna.






Minimarshmallows eller stora marshmallows som du klipper itu






Fluff!


Smält chokladen, i vattenbad eller micro. Blanda ner kex och marshmallows.







Häll i form och låt stelna i kylskåp.
Jag använde en brödform, det var lagom för denna mängd.







Skär i bitar och ät!

3 kommentarer:

  1. Perfekt, jag gillar inte nötter i glass och kakor! Bra tips att byta ut det till kex.
    /Anki

    SvaraRadera
  2. Perfekt! I min familj finns det också en nötallergiker, så det är var en bra variant på rocky road för oss att prova :)

    SvaraRadera